Madde Tepki Kuramı Temelinde Bir Yılmazlık Ölçeğinin Geliştirilmesi

Metin Yaşar, Eren Can Aybek

Abstract


Bu çalışmanın amacı madde tepki kuramı bağlamında bir yılmazlık ölçeği geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda 368 üniversite öğrencisinden veri toplanmış ve kademeli tepki modeli ile genelleştirilmiş kısmi puan modeline göre maddelerin kalibrasyonları gerçekleştirilmiştir. Madde tepki kuramının varsayımları açımlayıcı faktör analizi ve Yen’in Q3 istatistiği ile test edilmiş ve bu doğrultuda madde kalibrasyonları 35 madde ile yürütülmüştür. Analiz sonuçlarına göre, kademeli tepki modelinin ölçek için daha uygun olduğu bulunmuş ve ölçeklemede kademeli tepki modeli kullanılmıştır. Ölçeğe ait marjinal güvenilirlik katsayısı .973 olarak bulunmuştur. Bununla birlikte test bilgi fonksiyonu incelendiğinde, ölçeğin yılmazlık düzeyi -2.50 ile .50 arasındaki bireyler için daha çok bilgi sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.


Keywords


yılmazlık; madde tepki kuramı; ölçek geliştirme

Full Text:

PDF (Türkçe)

References


Arias González, V.B., Crespo Sierra, M.T., Arias Martínez, B., Martínez-Molina, A., & Ponce, F.P. (2015). An in-depth psychometric analysis of the Connor-Davidson resilience scale: Calibration with Rasch-Andrich model. Health and Quality of Life Outcomes, 13. doi: 10.1186/s12955-015-0345-y

Bock, R. D. (1972). Estimating item parameters and latent ability when responses are scored in two or more nominal categories. Psychometrika, 37(1), 29-51.

Conor, K.M., & Davidson, J.R.T. (2003). Development of a new resilience scale: The Conor-Davidson resilience scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18, 76-82.

Chalmers, R. P. (2012). mirt: A multidimensional item response theory package for the R environment. Journal of Statistical Software, 48(6), 1-29.

Embretson, S., & Reise, S. (2000). Item response theory for psychologists.New Jersey: Lawrance Erlbaum Associaties.

Gürgan, U. (2006). Yılmazlık ölçeği (YÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2), 45-74.

Hambleton, R., & Swaminathan, R. (1985). Fundementals of Item Response Theory. Newbury Park: Sage Pub.

Hjemdal, O., Friborg, O., Stiles, T.C., Martinussen, M., & Rosenvinge, J.H. (2006). A new scale for adolescent resilience: Grasping the central protective resources behind healthy development. Measurement and Evaluation in Counceling and Development, 39(2), 84-96. doi: 10.1080/07481756.2006.11909791

Kaner, S., & Bayraklı, H. (2010). Aile yılmazlık ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliği ve güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 11(2), 47-62.

Masters, G. N. (1982). A Rasch model for partial credit scoring. Psychometrika, 47(2), 149-174.

Muraki, E. (1992). A generalized partial credit model: Application of an EM algorithm. ETS Research Report Series, 1992(1), i-30.

R Core Team. (2013). R: A language and environment for statistical computing.

Samejima, F. (1996). Polychotomous responses and the test score. Tennessee: The University of Tennessee.

Smith, B.W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15, 194-200. doi: 10.1080/10705500802222972

Windle, G. (2011). What is resilience? A review and concept analysis. Reviews in Clinical Gerontology, 21, 152-169. doi: 10.1017/S0959259810000420

Vogt, D., Smith, B.N., King, L.A., King, D.W., Knight, J., & Vasterling, J.J. (2013). Deployment risk and resilience inventory-2 (DDRI-2): An updated tool for assessing psychosocial risk and resilience factors among service members and veterans. Journal of Traumatic Stress, 26(6), 710-717. doi: 10.1002/jts.21868

Yen, W.M. (1993). Scaling performance assessments: Strategies for managing local item independence. Journal of Educational Measurement, 30(3). 187-213.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

 

 

Creative Commons License
Elementary Education Online is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN: 1305-3515