Evaluation of creative writing products according to content and some variables

Fatma Susar Kırmızı, Cenan İşçi, Nevin Akkaya

Abstract


The aim of this study was to assess elementary school students' creative writing products in terms of "compliance with creative writing criteria" and content. Mixed-method approach was adopted in this study. The research was conducted with 4th grade students (n = 122) attending three primary schools in the fall semester of the 2017-2018 academic year. Scale for Evaluating Creative Writing Products (SECWP) developed by Beydemir (2010) and "and students’ creative writing texts" were used to gather data. During qualitative part of the study, students listened Chopin’s “Nocturne op. 9 No. 2” composition and they were asked to write about the color that they associate with the music and their feelings about this color.  According to qualitative findings of the study, it seemed that the participants associate Chopin's work with blue, purple and green colors which are cold colors, and they tried to explain this association with the concepts related to sky, forest, love, freedom, and thought.


Keywords


Creative writing; Elementary school; Students; Mixed-method

Full Text:

PDF

References


Ashman, A.F. ve Conway, R.N.F (1989). Cognitive Strategies for Special Education, Londan: Routledge.

Arslan, A. (2013). Okuma becerisi ile ilgili makalelerde cinsiyet değişkeni. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2(2), 251-265.

Beydemir, A. (2010). İlköğretim 5. sınıf Türkçe Dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının yazmaya yönelik tutumlara, yaratıcı yazma ve yazma erişisine etkisi, Unpublished Master's Thesis, Institute of Social Sciences, Pamukkale University,Denizli.

Bilir Eyüpoğlu, (2016). F.Chopin’in Op.10 No.2 Kromatik Etüdünün Piyano Tekniğine Etkileri. Unpublished Master's Thesis, Anadolu University Institute of Fine Arts, Eskişehir.

Carter, C.; Joyse, B.; Ktavits, S. L. (2002). Key to effective learning. New Jersey: Printice Hall.

Creswell, J. W., & Clark, V. L. P. (2014). Designing and conducting mixed methods research. Sage publications.

Demir, T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlik algısı ilişkisi üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2 (1), 84-114.

Demirel, Ö (2002). Türkçe Öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.

Eyüpoğlu, E (2016). B. F. Chopın’in Op. 10 No. 2 Kromatik Etüdünün Piyano Tekniğine Etkileri. Konservatoryum, 4(2), 37-60.

Foster, J. (2005). Yaratıcılık fabrikası. İstanbul: Optimist Yayınları

Geraghty M. (2009). The five-minute writer (Exercise and ınspriration in creative writing in five minutes day). Oxford: How to Books.

Gide, A. (2010). Chopin Üzerine Notlar (Çev: Bozkurt, Ö. ). İstanbul: Can Yayınları.

Güneyli, A. (2006). Yine yazı yazıyoruz, Günseli Oral, book review. Elementary Education Online. 5(2), 50-52.

İpşiroğlu, Z. (2006).Yaratıcı yazma. İstanbul: Morpa Yayıncılık.

Kaya, B. (2013). Yaratıcı yazma becerisinin geliştirilmesine yönelik yapılan çalışmalardan bir derleme. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1 (2), 89-101.

Karakulak, N (2015). Renklerde Adlandırma, Unpublished Master's Thesis, Kırklareli University, Institute of Social Sciences, Kırklareli.

Karatay, H. (2011). The Effect of 4+1 planned writing and evaluation model to develop the attıtudes of preservice teachers as to written expression and their writing. Turkish Studies, 6,(3), 1030-1047.

Lee. I. (2017). Classroom writing assessment and feedback in L2 school. Contexts. Singapore: Springer.

Lawwill, K. S. (1999). Using writing to learn strategies: Promoting peer collaboration among high school science teachers. Unpublished Doctorate Dissertation. Virginia Polytechnic Institute and State University

Mcgurl, M. (2009). The program Era: Postwar Fiction and the rise of creative writing. Harvard University Press. www.amazon.com/Program-Era-PostwarFiction-Creative .

Medd, E., Hills, B., & Houtz, J. C. (2003). The effect of facilitated incubation on fourth graders’ creative writing. Educational Research Quarterly, 26(2), 13-16.

MEB (2011). Grafik ve Fotoğraf-Renk (211GS0004), http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Renk.pdf Son Erişim Tarihi: 27.09. 2019

Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. California: Sage publications.

Oral, G. (2008). Yine yazı yazıyoruz. 3. Printing. Ankara: Pegem Akademi

Özdemir, S. ve Çevik, A. (2018). Yaratıcı yazma çalışmalarının yazmaya yönelik tutuma ve yaratıcı yazma başarısına etkisi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 141-153.

Raimes, A. (1983). Techniques in Teaching Writing, New York: Oxford University Press.

Robinson, K. (2001). Out of Our Minds Learningto be Creative. UK, by Capstone Publıshıng Lımıted

Rouquette, M. L. (1994). Yaratıcılık. 2.Basım. İstanbul: İletişim Yayınları

Susar Kırmızı, F. (2008). Türkçe dersinde yaratıcı drama yönteminin yaratıcı yazma başarısına etkisi ve anlatım ürünlerinin değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41, özel sayı, 251-275, Ankara.

Senemoğlu, N., (2002). Gelişim Öğrenme ve Öğretim, Ankara: Gazi Kitabevi.

Şahin, A. (2015). Yaratıcı yazma. Susar Kırmızı, F. ve Ünal, E. (Edt. ). In accordance with the 2015 program of teaching Turkish in primary and secondary schools, Ankara: Anı yayıncılık.

Temizkan, M., & Yalçınkaya, M. (2013). İlköğretim 6. 7. 8. sınıf Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı yazma etkinliklerini uygulama durumları. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 70-91.Ungan, S.

Ungan, S. (2007). Yazma becerisinin geliştirilmesi ve önemi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23 (1), 461-472.

Vygotsky, L. S. (1998). The Collected Works of L.S. Vygotsky, Volume 5, Child Psychology. R.W. Reiber (ed), Prologue by C. Ratner, (New York: Plenum Press)

Yahşi, E. F. (2017). F. Chopin Op. 10 Etütlerin Yapısal Analizleri ve Yorumlanması. Thesis of proficiency in art. Eskişehir, Anadolu University.

Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 7. Printing. Ankara: Seçkin Yayınları.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 ISSN: 1305-3515