Perceptions towards creativity and creativity related concepts by metaphor analysis

Gözdenur Işıkcı Başkaya, Serap Sevimli Çelik

Abstract


Creativity is considered to be a feature that emerges under appropriate conditions and settings. Use of metaphor analysis is one of the ways of learning the perceptions of individuals towards creativity. Metaphors are defined as cognitive structures of individuals through linguistic models. In this context, the aim of this study is to investigate the metaphors related to creativity of participants. Metaphorical perceptions of the participants towards creativity, creative child, creative teacher, creative parent, creative class, and creative activity were collected via the interview form prepared by the researchers. After the metaphors were divided into related categories, expert opinion was obtained and necessary consensus was reached for each concept. Metaphors are divided into different categories for each concept. The most appropriate example for each category is expressed in the study. As a result of the study, it was found that the categories created were in parallel with the characteristics of the creative individual.

Keywords


Creativity; Creative person; Creativity related concepts; Metaphor analysis

Full Text:

PDF

References


Alfuhaigi, S. S. (2015). School environment and creativity development: a review of literature. Journal of Educational and Instructional Studies, 5(2), 33-37.

Creswell, J. W. (2013). Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches. California: SAGA Publication.

Çakmak, A., & Geçmiş, H. H. (2018). Çocukta Sanat ve Yaratıcılık. Ankara: Vize Yayıncılık.

Çetingöz, D. (2002). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği Öğrencilerinin Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişiminin İncelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.

Davies, D., Jindal-Snape, D., Collier, C., Digby, R., Hay, P., &Howe, A. (2013). Creative learning environments in education – a systematic literature Review. Thinking Skills and Creativity, 8, 80-91.

Dere, Z., & Ömeroğlu, E. (2018). A study on the effects of creativity training program on creative behaviors of children. Cumhuriyet International Journal of Education, 7(1), 1-15.

Dinçer, Didem. (1993). Anaokuluna Devam Eden 5 Yaş Grubu Çocukların Anne- Baba Tutumları İle Yaratıcı Düşünmeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Marmara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Freud, S. (1910). The origin and development of psychoanalysis. American Journal of Psychology, 21, 181-218.

Gökalp, M. (2016). Çocukta yaratıcılık ve yaratıcı çocuk etkinliklerinin “yaratıcılık ve geliştirilmesi” dersinde okul öncesi bölümü öğrencilerine olan etkisi (Samsun eğitim fakültesi örneği). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(3), 25-36.

Gözen, G. (2017). Being creative for teaching creativity: teachers’ and instructors’ self-assessments regarding creativity. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 50(2), 225-253.

Kara, A., & Ünüsan, N. (2007). “Okul öncesi dönemde 5-6 yaş grubu çocukların yaratıcılık düzeylerini etkileyen faktörlere ilişkin öğretmen görüşleri”[Sözlü Bildiri]. 1. Ulusal İlköğretim Kongresi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Kara, Ş., & Şençiçek, S. (2005). Yaratıcı çocuk yetiştirmede problem ve çözüm önerileri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 90-97.

Lee, R.,&Kemple, K. (2014). Preservice teachers’ personality traits and engagement in creative activities as predictors of their support for children’s creativity. Creativity Research Journal, 26(1), 82-94.

Mayesky, M. (1990). Creative activities for young children (10th Ed.). California: Wadsworth Publishing.

Mehrinejad, S., A., Rajabimoghadam, S., &Tarsafi, M. (2015). The relationship between parenting styles and

Creativity and the predictability of creativity by parenting styles. Procedia – Social and Behavioral

Sciences, 205, 56-60.

Musolff, A. (2012). The study of metaphor as part of critical discourse analysis. Critical Discourse Studies, 9(3), 301-310.

Onur, D. (2018). Psikoloji kuramları ve yaratıcılık ilişkisi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 145-156.

Pekdoğan, S., &Kanak, M. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcılığa ilişkin algıları: metafor analizi örneği. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 138-147.

Poole, M. (1980). Creativity across the curriculum. London: George Allen and Unwin.

Schmitt, R. (2005). Systematic metaphor analysis as a method of qualitative research. The Qualitative Report, 10(2), 358-394.

Screglmann, S., & Kazancı, Z. (2016). Öğretmen adaylarının “yaratıcı öğretmen” kavramına yönelik metaforik algıları. Üstün Zekalılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 3(3), 21-34.

Starko, A. J. (2015). Creativity in the Classroom, School of Curious Delight (3rd Ed.). New Jersey: Lawrance Erlbaum Associates

Tok, E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcılık kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports &Science Education, 4(2), 1-8.

Torrance, E. P. (1968). Examples and rationales of test tasks for assessing creative abilities. The Journal of Creative Behavior, 2(3).

Torrance, E. P., & Safter, H. T. (1986). Are children becoming more creative? The Journal of Creative Behavior, 20(1), 1-13.

Vexliard, A. (1966). Yaratıcılık teorileri ve eğitim. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi, 0(4), 107-153

Wing-Yin Chow, B., NaNaHui, A., Hiu-Tung Chui, B. (2017). Creative literacy activities promote positive reading attitude in children learning English as a foreign language. Journal of Research in Reading, 41(2), 278-289.

Yavuz-Açıl, F., & Kanlı, E. (2018). Psikoloji bölümü öğrencilerinin yaratıcılık kavramına ilişkin metaforik algıları. Türk Üstün Zeka ve Eğitim Dergisi, 8(1), 2-15.

Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

 

 

Creative Commons License
Elementary Education Online is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN: 1305-3515