Examination of the Relationship Between Test Anxiety and Selective Attention Among Adolescents

Müge Yukay Yüksel, Erdem Sevim, Çağla Çelimli

Öz


The purpose of this study is to determine the predictive level of test anxiety and selective attention skills on test performances of adolescents, who are studying in public and private schools and took high school entrance exams in 2015-2016. The sample of this study consists of 258 8th grade students in total, including 134 boys and 124 girls, between 13-14 ages. The data of the study were obtained from d2 Test of Attention, Test Anxiety Inventory and from TEOG exams. After examination of the results of the study, it has been indicated that there is a significant relationship between students’ performance on high school entrance exams and selective attention skills. As the quality of student’s visual scanning accuracy, rule compliance and attention performance increase during the exam, test performance increases as well. Likewise, as the students’ negative thoughts about themselves and negative assessments about failing their exams increase, then test performance decreases. 


Tam Metin:

PDF (English)

Referanslar


Aral, N. (1997). Fiziksel istismar ve çocuk, Ankara: Tekışık Veb Ofset Tesisleri.

Aysan, F., Thomson, D. & Hamarat, E. (2001). Test anxiety, coping strategies and perceived health in a group of high school students: A Turkish sample. The Journal of Genetic Psychology; Child Behavior and Comparative Psychology, 162, 402-411.

Bacanlı, F, ve Sürücü, M. (2006). İlköğretim 8. Sınıf öğrencilerinin sınav kaygıları ve karar verme stilleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45, 7-35.

Baltaş, A. & Z. Baltaş (1997). Stres ve başa çıkma yolları. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Baltaş, A., (1993). Stres altında ezilmeden öğrenmede ve sınavlarda üstün başarı. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Banich, M. T. (2007). Neuropsychology: The neural bases of mental function. Boston: Houghton – Mifflin.

Biederman J. (2005). Attention-deficit/hyperactivity disorder: A selective overview. Biol Psychiatry, 57, 1215-1220.

Blankstein, K. R., Toner, B. B. & Flett, G. L. (1989). Test anxiety and the contents of consciousness: Thought-listing and endorsement measures. Journal of Research in Personality, 23, 269-289.

Bloom, B.S., Hastins, J.T. & Madaus, C. F. (1971). (Eds.) Handbook on formative and summative evaluation of student learning. New York: Mc Graw-Hill.

Börü, A. (2000). Üniversite giriş sınavlarında öğrencilerin yaşadığı kaygı ve nedenleri, Eskişehir TMS dershanesi örneği, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.

Brickenkamp, R. & Zillmer, E. (1998). The d2 test of attention. Seattle: Hogrefe & Huber Publishers.

Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PegemAkademi

Cassady, C. J. (2004). The influence of cognitive test anxiety across the learningtesting cycle. Learning and Instruction, 14, 569-572.

Cassady, C. J. & Johnson. E. R. (2002). Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology, 27, 270-295.

Clark, D. M. (2001). A cognitive model of social phobia. Social phobia: diagnosis, assesment, and treatment, Ed. Heimberg, R.G., Liebowitz, M.R., Hope, D.A. & Schneir, F.R.. NY: The Guilford Press.

Culler, R. E. & Holahan, C. J. (1980). Test anxiety and academic performance: The effects of study-related behaviors. Journal of Educational Psychology, 72(1),16-20.

Çağlar, K. ve Koruç, Z. (2006). d2 dikkat testinin sporcularda güvenirliği ve geçerliği. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 58-80.

Çakmak, G.H. (2007). Sınav kaygısı Ümraniye ilçesi farklı tür liselerde okuyan lise son sınıfı öğrencileri üzerine bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.

Freud, S. (1969). The problem of anxiety. NewYork: Norton.

Freud, S. (2001). Yaşamım ve psikanaliz (7. Baskı), (K. Şipal, Çev.). İstanbul: Say Yayınları.

Geçtan, E. (1995). Psiko-dinamik psikiyatri ve normal dışı davranışlar. İstanbul: Remzi Kitapevi.

Goleman, D. (2003). Duygusal zeka. İstanbul: Varlık Yayınları.

Gökçe, S., Ayaz, A. B., Arman, A. R. & Kayan, E. (2015). The interaction between attention deficit hyperactivity disorder and anxiety symptoms, Düşünen Adam: The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 28, 103-111.

Güler, D. & Çakır, G. (2013). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısını yordayan değişkenlerin incelenmesi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 82-94.

Halahan, C. J., David, P. V. & Rudolf H. M.(1995). Parental support, coping strategies. and psychological adjustment: An integretive model with late adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 24(6). 633-647.

Hill, K. T. & Sarason, S. B. (1966). The relation of test anxiety and defensiveness to intelligence and school performans over elementary school years. A Further Longitudinal Study Monographs of the Society for Research in Child Development, 31(104).

Hunsley, J. (1985). Test anxiety, academic performance and cognitive appraisals. Journal of Educational Psychology, 77(6), 678-682.

Karaduman, B. D. (2004). Dikkat toplama eğitim programının ilköğretim 4. ve 5. Sınıf öğrencilerinin dikkat toplama düzeyi, benlik algısı ve başarı düzeylerine etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.

Karaman, D.,Türker, T., Kara, K., Durukan, İ. & Fidancı, M. K. (2013). Depression and anxiety levels of children and adolescents with ADHD. Gulhane Med. J., 55(1), 36-41.

Kavakci, Ö. ve Güler, A. S & Çetinkaya S. (2011). Sınav kaygısı ve ilişkili psikiyatrik belirtiler. Klinik Psikiyatri, 14,7-16.

Kavakci, O., Semiz, M., Kartal, A., Dikici, A., & Kugu, N. (2014). Test anxiety prevalance and related variables in the students who are going to take the university entrance examination. Dusunen Adam: Journal Of Psychiatry & Neurological Sciences, 27(4), 301-307.

Kayapınar, E. (2006). Ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı (OKS)’na hazırlanan ilköğretim 8. Sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi-Afyonkarahisar ili örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi, Afyon.

Koçkar, A., Kılıç G. & Şener, Ş. (2002). İlköğretim öğrencilerinde sınav kaygısı ve akademik başarı. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 2, 100-105.

Kozacıoğlu, G. (1986). Çocuklarda anksiyete düzeyleri ile annelerin tutumları arasındaki ilişki , Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.

Köknel, Ö. (1987). Kaygı çağında stres. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.

Kubiszyn, T. & Borich, G. (2003). Educational testing and measurement. USA: Wiley and Sons İnc.

Kumandaş, H. & Kutlu, E. (2014). Yükseköğretime öğrenci seçmede ve yerleştirmede kullanılan sınavların oluşturduğu risk faktörlerinin okul başarısı üzerindeki etkileri. Türk Psikoloji Dergisi, 29(74), 15-31.

Kuyucu, S. (2001). Kaygınız ne durumda? Bilim ve Teknik Dergisi, 34(402), 50-52.

Leary, R.M. & Kowalski, N.R. (1995). Social anxiety. New York: The Guilford Press.

Lee, M. & R. Larson (2000). The korean examination hell: Long hours of studying, distress and depression. Journal of Youth and Adolescence, 29, 249-271.

Maviş, A. & Saygın, O.(2004). Başarı rehberi. İstanbul: Hayat Yayınları.

McDonald, A. S. (2001). The prevalence and effects of test anxiety in school children. Educational Psychology, 21, 89- 101.

Murat, M., Emiroğlu, M. & Bindak, R. (2011). Lise son sınıf öğrencilerinin depresyon düzeylerinin incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(2).

Ök, M. (1990). 13-15 Yaş grubu ortaöğretim öğrencilerinde kaygı düzeyi , Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.

Öner, N. (1990). Sınav kaygısı envanteri el kitabı. İstanbul: Yüksek Öğrenimde Rehberliği Tanıtma ve Rehber Yetiş Yayıncılık.

Öncü, B. & Şenol, S. (2002). Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun etiyolojisi: Bütüncül yaklaşım. Klinik Psikiyatri Dergisi, 5,111-119.

Powell, D. H. (2004). Treating individuals with debilitating performance anxiety: An introduction. Journal of Clinical Psychology, 60(8), 801-808.

Rodebaugh, T. L., & Chambless, D. L. (2004). Cognitive therapy for performance anxiety. Journal of Clinical Psyhology, 60(8), 809-820.

Senemoğlu, (2013). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Ankara: Yargı Yayınları.

Sinden, L. M. (1999). Music performance anxiety contributions of perfectionism, coping style, self efficacy, and self-esteem. Dissertation Abstracts International, 60(3).

Spencer TJ, Biederman J. & Mick E. (2007). Attention-deficit/hyperactivity disorder: Diagnosis, lifespan, comorbiditis, and neurobiology. J PediatrPsychol, 32, 631-642.

Spielberger, C. (1995). Preliminary professional manual for the test anxiety inventory. Palo alto, CA: Consulting Psychologists Press.

Sullivan, L. (2002). The effect of test anxiety on attention and memory skills in undergraduate students. Chrestomathy: Annual Review of Undergraduate Research at the College of Charleston,1, 263-273.

Sübaşı, G. (2007). Üniversite öğrencilerinde sosyal kaygıyı yordayıcı bazı değişkenler. Eğitim ve Bilim, 32 (144).

Tobacky, J. J., & Downs, A. (1986). Personal construct threat and irrational beliefs as cognitive predictors of increases in musical performance anxiety. Journal of Personality and Social Psychology, 51(4), 779-782.

Uşaklı H. & Yapıcı Ş. (2001). Grup rehberliğinin sınav kaygısına etkisi üzerine öğrenci görüşleri. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 101-14.

Varol, Ş. (1990). Lise son sınıfı öğrencilerinin kaygı düzeylerini etkileyen bazı etmenler ,Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.

Wine, J. (1971). Test anxiety and direction of attention. Psychological Bulletin, 76(2), 92-104.

Wine, J. D. (1980). Cognitive-attentional theory of test anxiety. In I. G. Sarason (Ed.), Test anxiety: Theory, research, and applications (pp.349-385). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Yörükoğlu, A. (1989). Gençlik ruh sağlığı ve sorunlar. İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım.

Yıldırım, İ. (2000). Akademik başarının yordayıcısı olarak yalnızlık, sınav kaygısı ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 167-176.

Yöndem, Z. D. (2012). Müzik öğrencilerinde algılanan performans kaygısının fiziksel, davranışsal ve bilişsel özellikleri: Nitel bir çalışma, Education and Science, 37(166).


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

 

 

Creative Commons Lisansı

İlköğretim Online Dergisi Creative Commons Alıntı-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ISSN: 1305-3515